Skip to main content

Veelgestelde vragen

Benieuwd naar onze tarieven? Bent u bang voor de tandarts? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

Ben ik bij Kliniek Voor Mondgezondheid aan het juiste adres voor een tandheelkundige make-over?

Jazeker. Onze kliniek is onder andere gespecialiseerd in gebitsrenovaties en cosmetische behandelingen. Op basis van uw wensen kunnen onze tandartsen zorgen voor een ware metamorfose van uw gebit. Dit noemen wij ook wel een tandheelkundige make-over.

Wat wordt vergoed door de zorgverzekering?

Informeer voor de behandeling bij uw zorgverzekeraar wat er vergoed wordt.

Voor behandelingen boven € 250,- ontvangt u altijd een behandelplan van uw tandarts en een kostenbegroting. Natuurlijk spreekt hij vooraf alle mogelijkheden en opties met u door. Zo staat u nooit voor onverwachte uitgaven.

Mocht u sowieso een kostenbegroting willen ontvangen, vraag hier gerust naar!

U hoeft na uw behandeling niet meteen af te rekenen. Dat scheelt u een hoop zorgen. Uw nota wordt namelijk doorgestuurd naar uw verzekeraar. Indien uw zorgverzekeraar niet alles dekt, ontvangt u alleen een restnota over het bedrag dat de verzekering niet dekt.

Wanneer is het spoed?

  • Nabloeding: Als u na 30 minuten dicht bijten op een gaasje nog steeds blijft bloeden neem dan direct contact met onze kliniek op, bij veelgestelde vragen onder het kopje “Wat moet ik als de wond blijft bloeden na het trekken van tand of kies?”
  • Ongeval: Tand van blijvend gebit is eruit/gevallen op tand, bij veelgestelde vragen onder het kopje “Een blijvende tand is uit de mond gevallen, wat nu?”
  • Ontsteking aan tand of kies
  • Tand of kies is afgebroken en deze is zeer pijnlijk
  • Overige zaken die niet kunnen wachten tot de volgende dag

Bij spoed wordt er bekeken of er diezelfde dag nog een plek beschikbaar is, als onze agenda dit toelaat.

Bij spoed, neem direct telefonisch contact op met 024-3731807

In de avond of het weekend, neem direct telefonisch contact op met de spoeddienst 0900-8276456

 

Wat moet ik als de wond blijft bloeden na het trekken van tand of kies?

Het eerste uur na de behandeling mag de wond nog een beetje bloeden. Spuug het bloed uit en spoel de wond niet, dit kan de bloeding weer laten toenemen.

Als de wond toch blijft bloeden, pak een schoon gaasje, vouw deze op en bijt 30 minuten stevig dicht. Hierdoor zal het bloeden stoppen. Als de wond nog steeds blijft bloeden na 30 minuten dicht bijten, neem dan direct contact op met onze kliniek: 024-3731807.

Een blijvende tand is uit de mond gevallen, wat nu?

Bel direct onze kliniek: 024-3731807. Neem de tand mee naar de tandarts. Pak de tand op bij het gedeelte wat u normaal in de mond ziet, NIET bij de wortel. Bewaar de tand nat, het beste is onder de tong of in een glas melk of eventueel water als dit niet beschikbaar is. De tand mag namelijk niet uitdrogen.

Mijn tand of kies is gevoelig nadat er een nieuwe vulling geplaatst is, wat nu?

Het kan zijn dat u nog enige tijd gevoeligheid bij warmte en koude en met bijten. De gevoeligheid verdwijnt in de meeste gevallen vanzelf, dit kan soms een langere tijd, ongeveer 1 maand, duren.

Indien de pijn in de loop van de week toeneemt, neem dan contact op met onze kliniek.

Ik heb een pijnklacht, kan ik daarvoor een afspraak maken?

Pijnklachten zijn erg vervelend. Daarom krijgt u bij pijnklachten altijd voorrang; u kunt bijna altijd dezelfde dag nog geholpen worden. Neem telefonisch contact op via: 024-3731807. We reserveren hier tijd voor bij het plannen van onze diensten. Dat kan doordat we met meerdere tandartsen werken.

Bij pijnklachten wordt er bekeken of er diezelfde dag nog een plek beschikbaar is, als onze agenda dit toelaat.

Bij spoed, neem direct telefonisch contact op met 024-3731807

In de avond of het weekend, neem direct telefonisch contact op met de spoeddienst 0900-8276456

 

Ik wil me inschrijven als nieuwe patiënt, kan dat?

Kliniek voor Mondgezondheid hanteert geen wachtlijst. Als nieuwe patiënt kunt u altijd bij ons terecht. Doordat we goed georganiseerd zijn en rekening houden met groei, bent U van harte welkom bij onze kliniek.

U kunt uzelf of uw familielid aanmelden via de paarse button: “patiënt worden” of klik hier, dan bellen wij u zo snel mogelijk voor het maken van de afspraak.

Wanneer moet mijn kind voor het eerst naar de tandarts?

We besteden veel aandacht aan kinderen en hun melkgebit. Het is immers belangrijk dat zij spelenderwijs kennismaken met de tandarts en alles wat bij een gezond gebit komt kijken. Ook de ouders vertellen we uiteraard alles over het gezond houden van het melkgebit. Voor kinderen hebben we een kindertandarts in huis, gespecialiseerd op het gebied van kindertandheelkunde.

Wij adviseren u om uw kinderen al vroeg mee te nemen naar onze kliniek, zelfs al voordat ze een behandeling nodig hebben. Zo kunnen ze alvast wennen aan de tandartsomgeving en maken ze op speelse wijze kennis met de beweegbare stoel, de instrumenten en de medewerkers.

Hoe gaan jullie om met angst voor de tandarts?

Een gezond gebit is een waardevol bezit. Uw tanden verdienen daarom de grootst mogelijke aandacht. Maar dat geldt ook voor uzelf. Want eerlijk is eerlijk: een bezoek aan de tandarts is voor de meeste mensen geen pretje. Wij realiseren ons dat als geen ander. Daarom bieden we u niet alleen de beste tandheelkundige zorg, maar ook een klantgerichte aanpak en een persoonlijke begeleiding.

Waarschijnlijk bent u niet thuis in de wereld van de tandheelkunde. Toch wilt u graag weten wat de tandarts doet in uw mond. Tijdens de behandeling kunt u dit echter moeilijk vragen. Daarom vertelt ons team altijd vooraf duidelijk wat er gebeurt. Daarnaast staan onze behandelingen ook uitgebreid beschreven op onze website.

Veel mensen hebben het idee dat een behandeling bij de tandarts pijn doet. In de praktijk valt dat echter reuze mee, want het is altijd mogelijk om te verdoven. U kunt daar gerust om vragen. Dan wordt de behandeling ook een stuk minder vervelend.

Sommige behandelingen voelt u ook nog als u thuis bent. Daarom bellen we bij deze behandelingen na een paar dagen even op, om te horen hoe het met u gaat en te peilen hoe uw gebitsgezondheid is. We vinden het nu eenmaal belangrijk om te weten hoe het met u gaat.

Is een behandeling bij de mondhygiënist pijnlijk?

Een gezond gebit is een waardevol bezit. Uw tanden verdienen daarom de grootst mogelijke aandacht. Maar dat geldt ook voor uzelf. Want eerlijk is eerlijk: een bezoek aan de tandarts is voor de meeste mensen geen pretje. Wij realiseren ons dat als geen ander. Daarom bieden we u niet alleen de beste tandheelkundige zorg, maar ook een klantgerichte aanpak en een persoonlijke begeleiding.

De zorg voor uw mond beperkt zich bij Kliniek voor Mondgezondheid niet tot de tandarts en zijn of haar team. Omdat we uw gebit graag optimaal in stand houden, werken er ook mondhygiënisten bij Kliniek voor Mondgezondheid. Zij zijn gespecialiseerd in het voorkomen van problemen in uw mond. Hiervoor geven zij adviezen, maar gebruiken ze ook moderne apparatuur. De mondhygiënisten reinigen met de Airflow daarom altijd uw volledige gebit en adviseren u over de beste verzorging van uw tanden en kiezen om problemen te voorkomen. Het reinigen met de Airflow is in de meeste gevallen pijnloos.

Kan ik naar de tandarts als ik zwanger ben?

Als u zwanger bent kunt u naar de tandarts of mondhygiënist, meldt vooraf de behandeling aan de behandelaar dat u (misschien) zwanger bent. Bij het maken van een röntgenfoto is de blootstelling aan straling gering, het levert geen gevaar op. Maar tijdens de zwangerschap nemen we liever geen risico met het maken van röntgenfoto’s als dit niet direct nodig is.

Kan ik ook terecht voor implantaten?

Ook als uw tanden of kiezen niet meer te behouden zijn, is er vaak een oplossing: bijvoorbeeld in de vorm van implantaten. Deze kunstwortels bouwen we weer op tot bruikbare tanden en kiezen, zodat u goed kunt blijven eten. Zelfs bij een volledig kunstgebit of een klikgebit bieden implantaten een oplossing. Onze implantoloog plaatst de implantaten overigens zelf. Dit gebeurt uiteraard met de grootst mogelijke zorg.

Sommige behandelingen voelt u ook nog als u thuis bent. Daarom bellen we bij deze behandelingen na een paar dagen even op, om te horen hoe het met u gaat en te peilen hoe uw gebitsgezondheid is. We vinden het nu eenmaal belangrijk om te weten hoe het met u gaat.

Ik ben niet tevreden over mijn kunstgebit. Kan ik bij Kliniek Voor Mondgezondheid terecht voor een nieuwe prothese?

Ja. Het vervangen van bestaande protheses is één van de specialiteiten van Kliniek Voor Mondgezondheid. Omdat wij werken met de meest moderne apparatuur en technieken, kunnen wij snel en efficiënt te werk gaan en hoeft u niet onnodig lang te wachten. Wij adviseren u graag over alle mogelijkheden van klik protheses tot implantaten.

Mijn gebit is ernstig verwaarloosd. Is daar iets aan te doen?

Meestal is zelfs aan het meest verwaarloosde gebit wel iets te doen. Als wij uw gebit gezien hebben, beoordelen wij aan de hand van röntgenfoto’s de staat van uw gebit. Als de wortels nog stevig in de kaak vastzitten, kunnen wij op basis van uw bestaande gebit een tandheelkundige make-over toepassen.

Ik heb verschrikkelijke angst voor de tandarts. Houdt Kliniek Voor Mondgezondheid daar rekening mee?

Natuurlijk. Wij zijn ons terdege bewust dat veel mensen angst hebben. Daarom zijn onze tandartsen speciaal getraind in het omgaan met (extreem) angstige patiënten. Wij geven vooraf duidelijke uitleg over wat wij gaan doen. Daarnaast maken wij gebruik van verschillende verdovingstechnieken. U voelt en/of merkt dan niets van de behandeling.

Wanneer kan een facing worden aangebracht en hoe gaat dat in zijn werk?

Een facing is een porceleinen schildje dat op de voorzijde van de bestaande tand wordt geplaatst. Dat doen we alleen als de wortel nog stevig in de kaak zit. Hiervoor is het nodig dat de tand minimaal wordt afgeslepen.

Ik heb een spleet tussen mijn voortanden. Is dat nog te verhelpen?

Meestal is een spleet tussen de voortanden goed te verhelpen met behulp van een facing. Of dat in uw geval mogelijk is, kunnen we pas zeggen als wij uw gebit hebben gezien.

Ik heb gele, scheve tanden. Is daar iets aan te doen?

Ja, meestal kunnen scheefstaande tanden goed verholpen worden. Met behulp van facings krijgt een bestaande tand een heel ander aanzien. Een facing is een porceleinen schildje dat op de bestaande tand wordt geplaatst. Hiervoor wordt een klein deel van de bestaande tand afgeslepen. Het resultaat is vaak verbluffend. Afhankelijk van de scheefstand kan het nodig zijn om in plaats van een facing een kroon aan te brengen. Dit is een hulsje, dat om de tand wordt geplaatst.

Ik wil mijn tanden laten bleken. Is dat wel veilig voor mijn gebit?

Over het bleken van tanden bestaan veel misverstanden. De tandartsen en mondhygiënisten van Kliniek Voor Mondgezondheid gebruiken voor het bleken van tanden de juiste materialen op de juiste manier. Bovendien nemen wij extra maatregelen om uw tandvlees te beschermen. Omdat wij zorgvuldig en professioneel werken, kunt u bij ons op een verantwoorde manier uw gebit laten bleken.

Mijn tandvlees is ernstig ontstoken (parodontitis). Is daar iets aan te doen?

Daar is zeker iets aan te doen. Het allerbelangrijkste is een zeer goede mondhygiëne. Voor een goede behandeling kunt u terecht bij onze mondhygiënistes. Zij geven u adviezen over hoe u uw gebit het best kunt onderhouden, bijvoorbeeld met flossen en het gebruik van tandenstokers. Wij adviseren u uw gebit regelmatig door de mondhygiëniste te laten reinigen.

Het lijkt wel of mijn tanden los gaan zitten. Kan dat nog verholpen worden?

Voor behoud van uw gebit is het van groot belang dat u hier onmiddelijk iets aan laat doen! Diverse opties zijn bespreekbaar. Tijdens een intakegesprek kunnen wij de mogelijkheden met u doornemen.

Wat zijn de prijzen die Kliniek Voor Mondgezondheid hanteert?

Per 1 januari 2012 gaat het experiment ‘Vrije tarieven in de mondzorg’ van start. Alle beroepsgroepen tandartsen en mondhygiënisten moeten dan eigen tarieven vaststellen.

De verzekeraar gebruikt deze codes om te beoordelen wat wel en niet vergoed wordt.

Tarievenlijst
Uw tandarts informeert u vooraf over welke tandheelkundige zorg (dit worden ‘prestaties’ genoemd) hij levert tegen welke prijs. Dit doet hij via een prijslijst die zichtbaar is in de praktijk, bijvoorbeeld op het beeldscherm in de wachtkamer of bij de balie. Ook op onze website (www.kliniekvoormondgezondheid.nl) is de prijslijst te vinden. Hierdoor kunt u vooraf bewuster kiezen welke zorg of behandeling u wilt en wat de kosten daarvan zijn.

Verder krijgt u voor behandelingen van meer dan 250 euro een begroting per e-mail of post, toegezonden.

Wat is een implantaat?

Een implantaat is een kunstwortel die in de kaak wordt geplaatst. Als u één of meerdere tanden en kiezen mist en weer ongehinderd wilt kunnen praten, lachen en eten wat u lekker vindt, dan zijn implantaten vaak dè oplossing. In principe kunnen wij bij iedere volwassene een implantaat plaatsen. Het tandvlees eromheen dient wel gezond te zijn, anders moet daar eerst iets aan gedaan worden. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden voor het plaatsen van een implantaat.

Wat is een kliksysteem en doen jullie dat?

Een kliksysteem heeft te maken met implantaten en de voorziening die hierop geplaatst wordt. Indien u last heeft van een loszittende prothese is het mogelijk om 2 tot 6 implantaten in uw boven- en/of onderkaak te plaatsen, met daarop een verbinding (steg) waar u uw prothese op vast kunt “klikken”. De prothese blijft dan weliswaar uitneembaar, maar zit veel vaster.

Behandelen jullie ook kinderen?

Ja, wij behandelen zelfs heel veel kinderen. Daarbij besteden wij veel aandacht aan preventie en gebitsverzorging.

Kan ik bij jullie terecht voor de halfjaarlijkse controle?

Natuurlijk. De halfjaarlijkse controle is erg belangrijk om uw gebit in goede conditie te houden en eventuele problemen vroegtijdig te signaleren. Ook onze mondhygiënisten adviseren u hoe u uw gebit gezond houdt.

Mag je röntgenfoto’s tijdens een zwangerschap maken?

Nee, tijdens een zwangerschap mogen er geen foto’s worden gemaakt.

Waar kan ik terecht voor overige vragen?

Heeft u vragen over onze behandelingen of wilt u een afspraak maken mag u altijd contact opnemen via: 024-3731807 of balie@kvmg.nl

Openingstijden

Maandag: 08:00 – 17:30 uur
Dinsdag: 08:00 – 17:30 uur
Woensdag: 08:00 – 17:30 uur
Donderdag: 08:00 – 17:30 uur
Vrijdag: 08:00 – 16:30 uur

Tel. 024-3731807

balie@kvmg.nl

Spoedgevallen in de avond/weekend